fbpx
  • 14 במאי 2024

איך להפוך ליהודי ב-2023

 איך להפוך ליהודי ב-2023

כתבה שיווקית / ממומנת

מבררים מה קורה עם נושא הגיורים בישראל

בישראל חיים כיום כחצי מיליון אנשים יהודים שאינם יהודים לפי הלכה ואינם משתייכים לבני המיעוטים.

רובם המכריע הגיעו ב-30 השנים האחרונות ממדינות ברית המועצות לשעבר, רבים בגיל צעיר או בילדות ממש. הם לא רק ישראלים לכל דבר ועיניין ולא רק באופן פורמלי, אלא גם מרגישים חלק מהחברה וברוב המקרים "ישראלי" הוא הזיהוי העצמי העיקרי, ולפעמים היחידי שלהם. עבור אלה שהגיעו בגיל הרך או נולדו כאן, זה הכי בולט. גם בעיניהם של הסובבים אותם אין שום הבדל ביניהם לבין ילידי הארץ, ורק לקראת כל אירוע חשוב במיוחד בחיים (למשל החופה) מתברר ש"לא הכל ברור".

אחת הסיבות לכך שאנשים מתגיירים היא רצון או צורך להפריך את ה"עמימות" הזו עבור עצמך או ילדים שכבר נולדו או עתידים להיוולד. יש גם סיבות אחרות, כמו נישואים, אבל בבסיס תמיד עומד הרצון להיות חלק מהעם היהודי.

בואו נראה על מה אנחנו מדברים ומה קורה עם המעבר ליהדות עכשיו, כשממשלה חדשה הוקמה, ושמועות שונות לגבי החמרת תהליך הגיור גודשות את קהילות העולים ברשתות החברתיות.

גיור הוא הליך המורכב מלימוד יסודות הדת היהודית, קבלת מצוות היהדות על ידי המועמד, ביצוע טקסים (ברית מילה לגברים וטבילה במקווה לנשים) ודיון בתיק בבית הדין הרבני המוציא תעודת גיור.

לאחרונה, בעיקר מסיבות פוליטיות, אנו שומעים יותר ויותר לא על הגיור, אלא על "הבעיות עם גיור". למה דווקא עכשיו יש בעיות עם ההליך שהיה חלק מהחיים היהודיים לאורך אלפי שנים?

הגיורים בישראל מוסדרים על ידי המדינה, ישנו גוף מיוחד המוסמך לפקח על כל שלבי ההליך. היתרונות של מערכת כזו (שליטה של המדינה, מדיניות אחידה) ברורים, והחסרונות ברורים לא פחות. פוליטיקה יכולה (ובדרך כלל זה קורה) להתערב בכל רגע. כל מהפך פוליטי פירושו החלפת בעלי תפקידים בעמדות מפתח של המדינה. לכן, הרכב הממשלה הנוכחית נותן את כל הסיבות לדאגה בקשר לתהליך הגיור: בהחלט ייתכן שבלחץ מפלגות הקואליציה ובעזרת מינויים פוליטיים מסוימים, הליך הגיור יהיה מחמיר ו/או מורכב יותר.

לכו, נוצר מצב כזה:  מי שחשב להתגייר כצעד רצוי או מתוכנן, עליו לקבל ההחלטה כעת. אנחנו לא יודעים לאיזה כיוון תלך המדינה, אבל אין לנו סיבה לחשוב ש"טרנדים" חדשים שנראים עכשיו בכל תחומי חיינו, יגיעו לכל

מוסדות הממשלה, מלבד מערך הגיור

נציגי הקואליציה כבר העלו את הנושא של ביטול "סעיף הנכד" בחוק השבות בתקופה הקרובה. שרים וח״כים מתראיינים בהרחבה על תוכניותיהם, הכותרות בנושא הגיעו לעמודים הראשיים של העיתונים ואתרי החדשות, הביטוי "חצי מיליון לא-יהודים“ כבר נשמע לעתים קרובות מספיק כדי לגרום לאזרח מן השורה להרגיש אי נוחות. את הכנת דעת הקהל לשינוי חקיקה אי אפשר לבלבל עם שום דבר אחר.

אם בממשלה הקודמת דובר רבות על העברת סמכות לגייר לתחום השיפוט של רבני ערים, הרי שבעתיד הקרוב אפשר לשכוח על כך: ריכוז ומונופוליזציה של כל ההליכים, שליטה על כל דבר שזז במישור של הזהות היהודית, והיהדות רק יגדלו. לכמה זמן, לא לגמרי ברור. אבל למי שרוצה להתגייר, הגיוני להזדרז.

על מנת להירשם לקורס גיור, בנוסף לרצון כן להתגייר, על המועמד לעמוד בשלושה קריטריונים בלבד: להיות מעל גיל 18, להיות בעל אזרחות ישראלית ולהיות רשום במסמכי משרד הפנים כחסר/ת דת. האם לרשימה זו יתווספו פריטים חדשים במסגרת המאבק על צביונה היהודי של המדינה, אי אפשר לומר באופן ודאי. אבל כרגע עדיין קיימת הזדמנות לעבור את ההליך באווירה ידידותית, ובמקומות רבים גם ברוסית. זה הופך את התהליך להרבה יותר קל עבור העולים החדשים. בין עולים בגל העלייה האחרון שנגרם בעקבות המלחמה באוקראינה (מאז סוף פברואר אשתקד הגיעו למעלה מ-50 אלף איש, בעיקר מרוסיה),

דווקא בין העולים של הגל החרון בעקבות המלחמה באוקראינה (מפברואר אשתקד הגיעו למעלה מ-50 אלף איש,בעיקר מרוסיה), יש התעניינות מוגברת בנושא הגיור, שכן אחוז הלא-יהודים בגל זה גבוה.

מספרם הכולל של אזרחי ישראל הזכאים לגיור עולה ב-2ֿ,2% מדי שנה.

באופן כללי, כדאי לומר שמדובר על הליך פשוט, מעניין, ועם מוטיבציה מסוימת – מרגש.

לא ידוע אם הוא יישאר גם נגיש כפי שהוא כעת, בהתחשב בהרכב הקואליציה החדשה, ובניית תחזיות היא משימה חסרת משמעות. אבל אפשר להיות בטוחים לחלוטין שהדרישה של עולים וותיקים ל"גיור עם הפנים האנושיות", כמו גם להיכרות עם העולם היהודי בכלל, רק תגדל.

כתבה שיווקית / ממומנת

אולי יעניין אותך