fbpx
  • 9 במאי 2024

האדריכלית החירשת הראשונה אושרת אמויאל כץ שהפכה את האתגרים להזדמנויות

 האדריכלית החירשת הראשונה אושרת אמויאל כץ שהפכה את האתגרים להזדמנויות

הכתבה נכתבה בשיתוף אושרת אמויאל כץ

בתחום האדריכלות ישנם אדריכלים שמצליחים להפתיע ולהעניק ערך מוסף לתחום, וישנם בודדים כמו אושרת אמויאל כץ, המצליחים לשנות את דינמיקת התחום ומוכיחים שאף אתגר אישי או חברתי אינו יכול לעצור חלומות מהפיכה למציאות.

אדריכלית אושרת אמויאל-כץ הפכה לאחת הנשים הבולטות בעולם האדריכלות, בזכות התמדה והקשבה לקול הפנימי שלה. כשהיא התעקשה להמשיך ולהיאבק להגשים את חלומה, על אף המגבלות השמיעתיות שהפריעו לה בתחילה, היא הבינה שזהו הדבר הנכון לעשות. הקושי הגדול בשמיעה, אולם, הפך ליתרון. היא למדה לשמוע בצורה מיוחדת, להתרכז בפרטים ובאספקטים שאחרים אולי לא היו מתייחסים אליהם. כך, היא מצליחה להביא לפרויקטים שלה רעיונות חדשים שנוגעים לאנשים המשתמשים בחלל באמצעות הקשבה מקיפה לצרכיהם. אושרת לא הרפתה מהקושי ולא ניתנה לו לעצור אותה. במקום זאת, היא החליטה להשמיע את הקול שלה, להקים את משרד האדריכלות האישי, ולהיות דוגמה לאחרים שמרגישים שמגבלותיהם מגבילות אותם בכל תחום. היא משתפת את הסיפור שלה ומעודדת אנשים להיאבק על חלומותיהם ולא לוותר, בין אם זה בתחום האדריכלות או בתחומים אחרים. אושרת היא לא רק אדריכלית חזקה ומוכשרת, אלא גם מופיעה כדמות חזקה ומעוררת השראה לנשים ולאנשים עם מגבלות כאחד.

אז אושרת, ספרי לנו על עצמך.

"היי נעים מאוד אני אושרת, בת 38 בעלת תואר ראשון באדריכלות באוניברסיטת אריאל וכיום אדריכלית רשויה. נשואה באושר ליוני כץ ויש לנו שתי בנות מהממות, בנות 7 ו4".

מה משך אותך בעצם ואיך הגעת לתחום?

"אני גדלתי ולמדתי בביה"ס רגיל ולא מיוחד לחירשים וכבדי שמיעה. בבית הספר המורה לאומנות פשוט התאהבה בציורים שלי שידעו בזמנו להחליף את הקושי השפתי עקב הרקע השמיעתי.
כמו את רוב הילדים, גם אותי שאלו מה אני רוצה לעשות כשאהיה גדולה, עניתי בהתלהבות שאני רוצה להיות ציירת. בהמשך הזמן הבנתי שלהיות ציירת זה לא מקצוע נחשב, אך עם זאת, תמיד רציתי במקצוע שמשלב ציור ואומנות. בעקבות
המעבר דירה לאשדוד עם משפחתי, נחשפתי ליופי של הבניינים בעיר ולמורכבות התכנונית שמאוד סקרנה אותי, כך, שמצאתי את עצמי מציירת ומתכננת, מכאן הבנתי שאני רוצה להיות אדריכלית ובו אני משלבת את הכישרון שלי בציור עם האהבה שלי לפתרון בעיות ופאזל".

איך השפיעה הלקות בתחילת הדרך?

"בתום שירות ההתנדבותי שלי בצבא, הייתי חדורת מטרה להתחיל לימודי אדריכלות, במשך כשנתיים ניסיתי להתקבל למוסד אקדמאי לתואר באדריכלות – ללא הצלחה. כמובן שזה לא מנע ממני להמשיך להילחם עבור החלום שלי. בשנת 2009 התחלתי את הלימודים לתואר ראשון באוניברסיטת אריאל בשומרון.
במהלך הלימודים נתקלתי בלא מעט קשיים, חלק מהשיעורים הועברו בהקרנת מצגת בחדר חשוך, בימי הצגת פרויקטים של הסטודנטים שהתפרסו למשך יום שלם היה מאוד מתיש לקרוא את השפתיים שלהם.
נשמע מאתגר. איך התגברת על הקשיים?
"נעזרתי בסריקות וסיכומים מהסטודנטים ובשירותי תמלול – תמללו עבורי את הנאמר בשיעורים. עם השנים סיגלתי לעצמי כלים להתגברות על הקשיים, הייתי חדורת מוטיבציה ותמיד ליוותה אותי האמונה בעצמי שאין דבר העומד בפני רצון. סיימתי את התואר בהצטיינות וגם מצטיינת סטודיו.

איך בכל זאת המשכת לשוק העבודה?

"הייתי בלא מעט זמן בחיפוש אחר עבודה במשרד אדריכלים להמשך סטאז", לא מעט ראיונות עבודה, הם בעיקר נרתעו מהמגבלה בשמיעה, חששו שלא אצליח לתת שירות ללקוחות שלהם. לא איבדתי תקווה ואחד האדריכלים שהמגבלה שלי לא הרתיעה אותו, העניק לי הזדמנות".
הייתה לי הזכות לעבוד באחד ממשרדי האדריכלים הנחשבים והוותיקים בארץ, בפרויקטים בקנה מידה גדול ומורכבים הן בתחום מגורים, התחדשות עירונית, תכנון עירוני, תב"עות, משרדים ומרכזי מסחר גדולים.
המגבלות שהקורונה הביאה, היו אתגרים חדשים, המסכות והפגישות הפרונטליות שעברו לזום הקשו על קריאת השפתיים, במקום להיבהל, חיפשתי פתרונות חכמים לבעיות התקשורת הזמנית. המשרד שבו עבדתי הנגיש לי את הפגישות זום דרך תמלול, ומשם רק צמחתי וצברתי ניסיון עשיר וכמובן גם ביטחון. כך שניתנה לי בהמשך הזדמנות לנהל ולחנוך עובדים חדשים, מה שהוליד את רעיוני והחלטתי לצאת לדרכי ולהקים את משרד האדריכלות משלי Oa Architect, עם תשוקה, יכולת יצירתית ויכולת 'לשמוע' ואת השפה שלי שאני רוצה להעביר לעולם".

איפה את רואה את עצמך בעוד חמש שנים?

"התעסקתי כל החיים בלהתאים את עצמי לסביבה, כיום אני עסק שמתאים את הסביבה ללקוחות שלי. אני רוצה לחלוק את הידע הנרחב שלי לדור הבא של האדריכלים, להפוך כל אתגר להזדמנות. רוצה להמשיך להצליח להגשים חלומות של לקוחות, כי בסופו של דבר, התוכנית הזו נבנית ויש לה חלק ממשי במציאות. אנשים גרים שם, עובדים שם, קונים שם, הם בתוך החוויה שאני יוצרת עבורם, אז אם אתם מחפשים אדריכלית מוכשרת, אני מזמינה אתכם לחוות יחד איתי את העולם האדריכלות הייחודי לצד חדשנות, יצירתיות ופתרונות מותאמים אישית לכל לקוח".

הכתבה נכתבה בשיתוף אושרת אמויאל כץ

אולי יעניין אותך