fbpx
  • 9 במאי 2024

תופעת האלימות שחוצה מגזרים

 תופעת האלימות שחוצה מגזרים

הכתבה נכתבה בשיתוף שרה אייזנבאך

שרה אייזנבאך מאמנת ומטפלת חרדית מדברת על התופעה 'אלימות במשפחה' : "זה כמו גל צונאמי ענק שהקליימקס שלו עוד לפנינו" כשאין בתחום הבדלים של דת ומין.

בשנים האחרונות נחשפים יותר ויותר לסיפורי אלימות בילדים נשים ומבוגרים , עד כדי רצח , המודעות היום לתופעה גדולה מאד, מדברים על כך הרבה אבל עדיין הנושא עלום והרבה שאלות מהי בעצם אלימות, איך מזהים אותה, ובעיקר איך מטפלים בה.
שרה מנהלת קליניקה "מרכז מגדלור" בירושלים, מאמנת ומטפלת בנשים ילדים ונערות מסבירה לנו מ ה קורה מאחורי הקלעים.
שרה, ספרי לנו על עצמך איך הגעת לטפל בתחום ולמה בחרת דווקא בו?
אני שרה אייזנב אך בת 41 גרה במושב יסודות נשואה עם חמישה ילדים מקסימים, כשאחת מהם נשואה באושר.
אישית חוויתי אלימות בעבר, טיפלתי בעצמי שנים בכמה סוגי טיפולים ומה שבעיקר הוציא אותי מהקרבנות זה כלי האימון, מאשה מוכה ותלותית מאד נהפכתי לעצמ אית , כיום אני רוצה שכל אישה/נערה תהפוך למגדלור, מאירה ומשפיעה .
אז מה בעצם את עושה?
בתחילת דרכי כשהתחלתי לטפל בחרדות שמתי לב שרובם פיתחו חרדות בגלל התעללות, דכאון וחוסר חשק לחיו ת, כשברקע את שומעת את המילים שלא נאמרות… מכיוון שחוויתי את זה על בשרי, אני קולטת בחיישנים רגישים מאד את המילים שהן מאד ייחודיות לסיטואציות של אלימות. זוהי שפה ייחודית שצורמת לי מיד.
אז את אומרת בעצם שזה קל לזיהוי?
בעיקרון כן, כי זו שפה אחת, דפוסים דומים ושקופים, אולם מי שלא מכיר את זה מקרוב יכול לחשוב בטעות דברים שונים כשהתמונה בעצם הפוכה לגמרי.
אצלי יש עיקרון מאד חשוב בקליניקה ואת זה אני רוצה להסביר, פיתחתי זאת בעקבות הניסיון שלי. עיקרון זה תקף לכל המקרים והוא מחולל פלאים .
כשאשה מגיעה אלי היא מדברת מלא "הוא" או "היא" או "הם" אין לה את המילה "אני" אני שומעת את הסיפור שלה מקשיבה לה טוב טוב עד הסוף כותבת הכל )אצלי הרוב מסוכם וזה גם משהו שמאד עוזר( אחרי שסיימה לספר על החיים שלה אני אומרת לה כזה דבר:
עד עכשיו שמעתי מה הסביבה שלך אומרת עליך, מה חו וית מהם, איך חייך מתנהלים כיום, מה גרם לכל זה , מעכשיו והלאה כולם נשארים מחוץ לדלת , מעכשיו והלאה אנחנו משנים את השפה ל"אני" ופה מתחילה הבעיה , אבל גם הפתרון.
וכל זה למה?
כי מי שחווה התעללות נמחק בעיניו עצם היותו, העובדה שהוא אישיות בפני עצמו . כל הזמן בראש יש פחדים וחרדות מחשבות קשות מאד כמו "הוא לא יאהב את זה" או " הוא יכעס מאד" או "מה הוא יגיד על כך" ועוד כהנה וכהנה …
וכשאני מוציאה אותו מהמשוואה אנחנו מגלים אותה , את האישה שעומדת מולי. ומה מגלים?
שאיו לה עצמאות. הכל היא שואלת, מבררת, לא יודעת להחליט לבד. תלותית בדעות של הסביבה : מה יגידו עלי? מה יחשבו? ואין לה את היכולת לבחור היא חוששת מכל התקדמות בחיים.
מכאן, לאן?
את זה אני מלמדת , איך לבחור נכון, איך לבנות אישיות עצמאית, איך לעמוד על הרגליים איך לעשות דברים שעד היום היא לא העיזה לחשוב עליהם כלל…
עד כאן זה אימון או טיפול?
כשאנחנו מתחילות לדבר לפעמים זה טס ב מהירות היא עושה ומבצעת אחד לאחד כל מה שהיא לומדת באימון, אבל לפעמים אנחנו נתקלים בקושי עצום, כמו חרדה קשה או חסימה ותקיעות קשה זה בגלל הטראומה שעברה זה בדרך כלל טראומה מורכבת , אני עוצרת את התהליך ומטפלת במגוון כלים שרכשתי במה לך השנים או כאלה שאני אישית חו ויתי בטיפול ועזרו לי מאד.
אילו כלים יש לך?
אני משתמשת בכלי המדהים שפיתחה אוריה בק, ה-EMP.
כלי זה מטפל בטראומות וחרדות בדרך ייחודית- דרך העיניים . אנחנו מטפלים בתמונה קשה שהאדם זוכר ומנטרלים את הקשר שנוצר לרגש- הקשר שמוביל אותו עד היום, לפעמים גם משתק.
לעיתים ישנן חסימות עמוקות יותר כגון פקודות שהמח קיבל בילדות בעקבות אירוע ועדיין הפקודה פועלת וחיה . לדוגמה: דחיה , ילדה שחוותה פגיעה בדרך כלל חווה דחיה באותו רגע הפקודה ניתנה במח ונרשמה בגוף עד היום. היא תפעיל את הקוד דחיה מול אנשים שירעיפו עליה אהבה למשל. היא לא מבינה למה היא חווה דחיה אולם בעצם בה יש דפוס הרחקה בעקבות האירוע הזה. במטופלת כזו בדרך כלל אטפל בעזרת שלושת הממדים. הכלי הזה קל ומהיר ועולה על ד פוסים, תחושות או רגשות במהירות. נפרק את הפקודה לפעמים 'נטעין' בפקודה חדשה. בתוך תקופה קצרה נוכל להבחין בשינויים המבורכים.
יש נושא שלם לריפוי נשי לפי שיטה סינית, רוב הנשים שעוברות התעללות יפתחו דימומים כבדים דלקות או פטריות עד לשרירנים ברחם,
אישה ששמה את עצמה בסוף הרשימה חווה בגוף תגובה, בדרך כלל היא לא יודעת לומר לא! או "אני לא רוצה" .. כמה פשוט אבל כ"כ מורכב לאשה שנמצאת תחת אלימות , מספרות לי נשים על התעללות מינית בתוך הזוגיות וכדי לא לחוות זאת שוב הן מדממות וזהו, לא צריך יותר לסבול , מנגנון ההגנה של הגוף לפעמים כ " כ מופלא שהוא מפתח שיטות איך לעזור לאדם להגן על עצמו אם הוא לא יודע לעשות זאת לבד ,
את זה אני מלמדת אותן אחד לאחד לעזור לעצמן מבלי שהגוף ידבר במקומן. לכן כדי לרפאות את הכאב הפיזי חייב לבוא יחד עם ריפוי נפשי רגשי.
ריפוי בהתמכרות גם נכלל בסל הריפויים כי היא פיתחה התמכרות לאדם המתעלל זה חלק מהשיטה שלו לקשור אותה אליה
יש עוד…
כל מקרה לגופו
על פי השיחה איתך, נשמע שהתהליך אצלך נפלא ונותן תקווה!
נכון…


מה את רוצה לומר לאשה שנמצאת במצב כזה?
שתרים טלפון לרווחה, לחברה או למטפלת בתחום כי משם היא תתחיל את הישועה שלה. אף אחד לא יעשה זאת במקומה – יש הרבה נשים יושבות בבית סובלות בשקט, מפחדות לדבר או להוציא החוצה.
גם משום שהן מאוימות אבל בעיקר פגשתי נשים שהן מאד מכובדות והן עובדות, בעלות עסקים הכל נראה לכאורה יפה מבחוץ אבל בפנים בלב הן חיות בפחד או איום, מתביישות להודות בזה שזה מה שקורה בין ארבע קירות ביתה.
כל אישה וכל גבר לא צריכים לחיות היום בפחד! צריך לחיות בשמחה, באהבה בנחת ושלווה. ורצוי מאד באושר גדול יש דברים שעושים לנו אושר רווחה ובעיקר אור בפנים .
פגשתי נשים מלאי יצירתיות אנרגטיות כישרוניות ולא עושות עם זה כלום כי נעלו אותן בתוך מסגרת או בתוך משבצת מסוימת הכל עם גזלייטינג או איומים.
העולם היום מלא בשפע, באור ברווחה, צריך לפתוח את הראש ואת הלב להתפתחות אישית ומשם לעצמאות .
נשים שהיו בזוגיות כזו ורוצות להתחיל פרק ב' הפחד עדיין מכרסם בליבם כי יש דברים שלא פותרים עם גירושין, חייב טיפול לטראומות אי אפשר לברוח מזה, ללמוד לחיות , לשחרר חסמים ובעיקר לבנות חברה הדדית.
הקושי במערכות יחסים מתגבר כשהאישה יוצאת לעולם, ואז צריך ללמוד, ליצור קשר עם חברה מעריכה, מצמיחה, מקדמת ואוהבת קשה בגלל החוסר אמון בחברה, למי שבוחרת לחיות באור כמו מגדלור תתן את עצמה בכל הכח ואיך אני אומרת – "שתתאבד על עצמה! כן היא הדבר הכי חשוב בעולם שקיים" וכנ"ל גם לגבי גברים.
כיום נשים מספרות על חוו יה נפלאה שעברו אצלי אבל בעיקר אני אוהבת לראות את הנשים שקמו , יצאו לעצמאות פתחו עסקים ומתקדמות בחיים כמוני…
יש תקווה ואפשר לצמוח מתוך הכאב, ולהצליח!
באנו ללמוד את השיעור שלנו ול התקדם הלאה!!!

הכתבה נכתבה בשיתוף שרה אייזנבאך

אולי יעניין אותך