fbpx
  • 3 בדצמבר 2024

הבטיחו לכם "שיטה" שתכפיל את ההכנסות? תחשבו שוב. בעולם שבו כל יועץ מתהדר בשיטה מהירה ובלעדית להגדלת הכנסות, רצינו לבדוק – האם באמת ישנן שיטות כאלו, שמתאימות לכולם. בעלות ובעלי עסקים? אתם חייבים לקרוא את הכתבה הזו

 הבטיחו לכם "שיטה" שתכפיל את ההכנסות? תחשבו שוב. בעולם שבו כל יועץ מתהדר בשיטה מהירה ובלעדית להגדלת הכנסות, רצינו לבדוק – האם באמת ישנן שיטות כאלו, שמתאימות לכולם. בעלות ובעלי עסקים? אתם חייבים לקרוא את הכתבה הזו

הכתבה נכתבה בשיתוף עופר מכמל סמוראי בעסקים

בעלי עסקים רבים פונים לייעוץ עסקי, בבקשה להגדיל את ההכנסות ולשפר את הביצועים. רבים מהם מחפשים את "השיטה" שתעזור להם לפרוץ את תקרת הזכוכית וההכנסות הלא מספיקות. אלא שבעולם טכנולוגי מהיר, אינסוף אפשרויות ובינה מלאכותית – הציפייה ל-"שיטה" אחת שתעבוד לכווווולם היא פשוט מופרכת. עסקים שרוצים לצמוח באופן מהיר ואגרסיבי זקוקים לתהליכים התפורים בדיוק לצורך שלהם. לכן, תהליכים עסקיים מוצלחים, בהכרח יהיו יותר ויותר אישיים, שונים זה מזה ובלתי ניתנים לחיקוי. ובפרט, לא ניתן לכלול אותם תחת שיטה אחת. אז איך בכל זאת בוחרים ליווי וייעוץ עסקי?

פגשנו את עופר מכמל, מאמן בכיר למצוינות עסקית והבעלים של "סמוראי בעסקים". עם ניסיון של 24 שנים בעולם העסקים, מעל ל-350 עסקים שהגדילו משמעותית את ההכנסות (גם בתקופת הקורונה ותוך כדי 3 חודשי מילואים בזמן חרבות ברזל), אחוזי הצלחה מרשימים ובעברו בכיר בהייטק – עופר הוא האדם להבין את עולם הפיתוח העסקי העדכני. הנה כמה שאלות נוקבות על תחום עם תדמית שנויה במחלוקת

שאלה: "למה רעיון של "שיטה" קוסם לבעלי עסקים למרות שכבר ניסו "שיטות" שונות ללא הצלחה?

עופר: כשעסק מצהיר שיש לו שיטה, הוא נתפס אוטומטית כמנוסה ורציני. אנשים מסיקים שהוא צבר ניסיון ועל בסיסו המציא שיטה משל עצמו. כך שזה גימיק מצוין שיוצר תחושה של מקצועיות וניסיון. נוסיף לכך שכולם רוצים מהר, כאן ועכשיו. וכשיועץ מציע "שיטה", הלקוחות שלו מסיקים שהיא תביא תוצאות הרבה יותר מהר. זו הסיבה שהגישה השיווקית הזו תפסה חזק וכולם יוצרים שיטות. בכל תחום – דיאטה, אימונים, העצמה, ליווי, שיווק…

מלאו את פרטיכם המצורף ונחזור אליכם בהקדם

שאלה: "למה בעצם זה לא יכול לעבוד? למה אי אפשר שתהיה שיטה אחת שתעזור לכל העסקים?"
עופר: יש כל כך הרבה פרמטרים וגורמים המשפיעים על התהליך העסקי, שהסיכוי ששיטה אחת תתאים לכל בעלי העסקים נמוך מאד. בדיוק כמו שאין דיאטה אחת שעובדת לכולם ועוזרת לכולם לאבד משקל. מה שעבד לי כשהורדתי 45 ק"ג בעבר, לא בטוח שיעבוד לאדם אחר. ואותו הדבר בעסקים. צריך לקחת בחשבון את שלב העסק – האם זה עסק מתחיל? איזה משאבים יש לו כרגע שאיתם אפשר לעבוד? מה יכולת המכירה? מספר העובדים? איך נראה התזרים הנוכחי ואם יש או אין חובות? יש עסקים שמגיעים עם תהליכים קיימים של שיווק, ניהול וכו'. ויש עסקים שמגיעים חסרי כל.

שאלה: על זה צריך להוסיף את המרכיב המנטלי – כמה בעל העסק בנוי לעשות שינויים ובאיזה קצב? כמה הוא טכנולוגי ומסוגל להטמיע טכנולוגיות ומע' טכנולוגיות?

ויש את המרכיב הרגשי – אגו, פחדים, אתגרים סביב כסף ומכירות וכמובן הסביבה שלו.
מה הסיכוי ששני עסקים, אפילו אם הם באותו תחום, יהיו דומים בכל הפרמטרים האלו והתהליך יהיה דומה?
זה פשוט לא הגיוני לחשוב ככה.

שאלה: "מה כן דומה בין תהליכים עסקיים?"

עופר: כולם צריכים שיווק, מכירות, ניהול פיננסי, גיוס וניהול עובדים, שירות לקוחות, תפעול. אלו מחלקות העסק. זו לא שיטה. לכל עסק יש את המחלקות האלו. גם לקליניקה קטנה בבית וגם למשרד עם 30 עובדים וגם לחברה כמו גוגל.
אף אחד לא חושב שהשיווק של גוגל, של משרד עורכי דין עם 30 עורכי דין, של מפעל אלומיניום ושל קליניקה של מאמן בבית – יהיה דומה באיזושהי צורה, נכון?

פגישת אוורסט – פגישה משנה חיים ועסקים. בהתחייבות.

שאלה: "איך הגישה של "שיטה" משפיע על דרכי המכירה של ליווי וייעוץ עסקי?"

עופר: הגישה של שיטה אחת גורמת לכך שמוכר השיטה (כלומר היועץ) מנסה להתאים את הלקוח לשירות במקום לבנות שירות או ליווי מותאמים אישית, custom made ללקוח. יש מספר מועט של מסלולים והלקוח צריך להתאים אליהם, במקום הפוך. זה גם כמובן משפיע על המכירה. גם המכירה היא אישית. וכדי להצליח, חייב להיות שלב אישי מאד של אפיון הלקוח והעסק שלו, עוד לפני המכירה. בשלב האפיון, אני לומד את הלקוח, את החלומות שלו, את הפחדים שלו ואת מצב העסק הנוכחי.
ואז בונים מודל עסקי. זה אחד המרכיבים הכי חשובים בפיתוח העסק – מה המודל העסקי של העסק? זה מכתיב הרבה מהפעולות, השירותים והשיווק.

שאלה: אחרי שיש מודל עסקי, אני בונה אסטרטגיה שיווקית – איפה אנחנו משווקים? מה סדר העדיפות, על פי פרמטרים שונים של קהל היעד והעסק?

ואז אני בונה תוכנית עבודה אישית ברזולוציה שבועית. כלומר בעל העסק יודע בדיוק לאן הוא הולך ומה המסלול. כל זה קורה עוד לפני שהצעתי ליווי כלשהו. לכל זה אנחנו קוראים – פגישת אוורסט – בונים ביחד את תמונת האוורסט – איך נראית הצלחה עסקית והדרך אליה.

שאלה: "איך הייחודיות הזו של כל לקוח משפיעה על הליווי עצמו?"

עופר: גם הליווי עצמו חייב לכלול מרכיב אישי כדי לבנות נכון את העסק הספציפי. שיווק של עסק אחד יהיה שונה משיווק של עסק אחר, נכון? גם מבחינת ערוצי השיווק – יש עסקים שישווקו בגוגל ובלינקדאין ויש עסקים שעדיף להם לעשות נטוורקינג ולהתמקד במדיה החברתית. הם גם יהיו שונים בדרך השיווק – עסק אחד יתמקד בסרטונים והרצאות, האחר יעדיף תוכן כתוב וגישה ישירה כמו ABM.
כמובן שגם ההשקעה באפיקים ממומנים היא עולם ומלואו וכל עסק נכון לו לפעול אחרת.
את כל זה צריך לבנות נכון ומדויק ואין שיטה אחת. יש אפיון מדוקדק עבור העסק הספציפי.

שאלה: "אז אין לך תהליכים קבוצתיים? אתה עובד רק אחד על אחד?"

עופר: כמובן שיש לסמוראי בעסקים מסלולים קבוצתיים והם עוצמתיים ומשנים עסקים וחיים. כדי שזה יצליח, אני מנהל אישית את הקבוצה ועומד מולה בכל מפגש, אני שומר על קבוצה קטנה – עד 15 איש, אני מכיר כל אחד אישית והמפגשים מנוהלים כך שלכולם יש זמן לבצע את המשימות ולקבל משוב אישי עם דיון מעמיק.
כל המסלולים כוללים מפגשי מאסטר קלאס ומענה לשאלות – ממני. כך שאף אחד לא הולך לאיבוד ויש הרבה הזדמנויות לאורך השבוע כדי לקבל הכוונה.

שאלה: "איך שני עסקים שונים יכולים לקבל מענה וליווי בתוך קבוצה?"

עופר: שאלה חשובה שחוזרת לא מעט ובצדק. עקרונות השיווק\המכירה\ניהול העסק הם עקרונות ברזל וכולם צריכים לקיים אותם. בתוך קבוצה קטנה אפשר להטמיע את העקרונות במהירות רבה. כלומר, אני לא מפעיל שיטה אחת לכולם. אני מנחיל את העקרונות לכולם ויש מספיק זמן כדי לעבוד עם כל עסק על הדרך האישית שלו.
כמובן שיש עסקים עבורם תהליכים קבוצתיים פחות מתאימים והם זקוקים לתהליך אישי או שילוב שלהם.

שאלה: "מה המסר שלך לבעלי עסקים?"

עופר: לעולם אל תשכחו שזה העסק שלכם. אף אחד לא יחלום אותו, ישקיע בו או יבנה אותו במקומכם. אני פוגש הרבה מדי בעלי עסקים שחושבים שאם הם משלמים כסף אז העסק פתאום צומח בלי שהם עובדים בזה. את העסקים האלו אני שולח הביתה. הם לא בשלים לבנות עסק.
עסק זה כמו ילד. אני מניח שאף אחד מהקוראים שלכם לא שם את הילד בידיים של מישהו אחר ומצפה לקבל ילדים נפלאים, עצמאיים, מלאי ביטחון, מוכשרים ומצליחים, וכל זאת בלי להיות עבורם בדרך. ואם זה קרה, אלו לא הילדים שלכם. ולא אתם תהנו מהפירות.
תדאגו להשקיע בעצמכם, תרחיבו את סט היכולות והחוסן המנטלי, כי עסק זה מסע של התפתחות אישית. הרבה לפני ההתפתחות העסקית.

מלאו את פרטיכם המצורף ונחזור אליכם בהקדם

הכתבה נכתבה בשיתוף עופר מכמל סמוראי בעסקים

אולי יעניין אותך