fbpx
  • 9 באוקטובר 2024

הבהלה לזהב קרובה יותר משחשבתם: "אישור של תמ"א 70 יכול להזניק את המחיר במאות אחוזים"

 הבהלה לזהב קרובה יותר משחשבתם: "אישור של תמ"א 70 יכול להזניק את המחיר במאות אחוזים"

הכתבה נכתבה בשיתוף קליימקס

הכותרות מדברות רבות על תמ"א 38, אבל מסתבר שיש מספר אחר שכדאי לשנן: אישור קו המטרו הוביל לתוכנית מתאר ארצית חדשה, שמטרתה היא לקבוע את מראה השכונות אשר מקיפות את תחנות המטרו – ומדובר בלא פחות מפרויקט השבחת קרקע בקנה מידה מהגדולים בהיסטוריה הישראלית, שיכול להגיע לרווח של מאות אחוזים – תמ"א 70 פרויקט המטרו. (תוכנית מתאר ארצית למרחב תחנות המטרו במטרופולין תל-אביב. המקודמת על-ידי המדינה.

"בואו נחזור קצת אחורה, לתקופה בה תחנת רכבת השלום ומגדלי עזריאלי היו בראשית ההליכים תכנוניים שלהם. אז, אף אחד לא חשב שהקרקע הזו תהפוך לפרויקט אדיר עם שווי קרקע ונכסים שקשה לספור" מספר מנכ"ל קליימקס.

אם חשבתם שמדובר בהזדמנות חד פעמית, תחשבו שוב. מומחים רבים בטוחים שמי שיחזיק בקרקעות בטבעות שמקיפות את תחנות רכבת המטרו בראשון לציון, יוכל לשחזר את הסיפור ולהרוויח."

"בסופו של יום, מי שמרוויח בגדול מהשקעות הוא בדרך כלל זה שיצליח להבין לאן העתיד הולך. כל אחד מאיתנו יכול להסתכל בתוכניות המתאר ולהבין איפה יעבור קו M1, איפה תחנות הרכבת ימוקמו, ועד כמה קרקע פנויה באזור המרכז היא דבר נדיר." ממשיך המנכ"ל "מה עושים? מסתכלים על טבעות ההשפעה מסביב לתחנות "יוסף בורג", "הרצוג" ו"ראשונים" שצפויות לקום בראשון לציון, ומבינים שהחל מ-199 אלף ₪ זו השקעה שעתידה להוכיח את עצמה בקלות – בין היתר בזכות מגדלי המגורים, אזורי המסחר והשכונות שצפויות לקום שם – עם צפי לביקוש מהגבוהים בישראל.

*הקרקע אינה זמינה לבניה

*אינה מיועדת לבניה פרטית

"איפה שיש רכבת, יש גורדי שחקים"

בעוד תמ"א 38 היא פרויקט מבורך, אין ספק שצריך לדבר גם על ההזדמנות הבאה, בטח ובטח כשיש לכם הזדמנות להצטרף לפני כל השאר. גם תוכנית זו נולדה מצורך לאומי, שמטרתו היא פתירת פקקי הענק וגם את משבר הדיור שכבר משפיע על כלל הישראלים.

"כל הנושא הזה הוא פרי של מחקרים שנערכו ברחבי העולם, שהצביעו על כך שהצלחת המטרו היא תוצאה ישירה של ההשקעה בבינוי ברדיוס הקרוב של התחנה. מה זה אומר? שאם הממשלה רוצה שאנשים ישאירו את הרכב בחניה ויבואו לרכבת, היא צריכה לדאוג לפתרונות מסחר, תעסוקה ודיור במרחק סביר מהמטרו." מסביר המנכ"ל.

"ברגע שהמסקנות חלחלו לשטח, החל הקידום המאסיבי של תמ"א 70. קרי, באזור המבוקש תינתן העצמת זכויות בנייה, כדי לאפשר לכמה שיותר אנשים לגור קרוב למטרו – מה שיקדם בנייה של גורדי שחקים. הצפי בעת האישור הסופי של התוכנית להרוויח משוויה של הקרקע באופן ניכר.

הבכירים בקליימקס ממשיכים באותו הקו, והם מציינים כי "מכיוון שבנייה של גורדי שחקים ואזורים עתירים במסחר ובתעסוקה הם אינטרס של המדינה, הסיכוי שהוא יקרה גבוה משמעותית בהשוואה לפרויקטים אחרים. דוגמא מקומית היא פרויקט 'מתחם ה-1,000' בראשון לציון, בו קרקעות צמחו ממחיר של 250 אלף ש"ח ליחידה בשווי של 1.8 מיליון ש"ח – בזכות הדחיפה של העירייה."

"שלושת קווי המטרו שנבנים כעת עומדים על תקציב של 150 מיליארד ש"ח, והמדינה מתכוונת להחזיר את ההשקעה באמצעות הפשרת הקרקעות באזורי הטבעת. כך, היא מקבלת שתי ציפורים במכה אחת: גם פתרון של בעיית הדיור, וגם כיסוי של עלויות המטרו.
ניתוח שביצע מנהל התכנון (מרץ, 2023) מצביע על כך שתמ"א 70, התוכנית לבנייה סביב תחנות המטרו העתידיות, תאפשר בניית 500 אלף דירות חדשות לפחות, ורוב שטחי המשרדים יתרכזו שם.

אין דברים כאלו "אתם לא צריכים לקרוא את המאמר אפילו – מספיק שתעקבו אחרי החדשות, ותתמקדו בפעולות הממשלה בנושא המטרו. לא תמצאו בשום מקום כאלו זכויות, וחשוב מכך במסגרת הנחיות במסגרת תמ"א 70 הסמכות לקדם את התוכנית המפורטת תהיה בסמכות הותמ"ל הוועדה לתכנון מתחמים מיוחדים, מה שעוד יותר מחזק את התחזית לכך שמי שישקיע – ירוויח.

הזדמנות של פעם בעשור
דווקא העובדה שמדובר בקרקע שעדיין לא זמינה לבנייה מידית ותהליכי ההפשרה שלה נמצאים בשלבים ראשוניים, הופכת אותה להשקעה אטרקטיבית במיוחד. זאת מאחר שמדובר בנקודת זמן אידיאלית, כאשר עלות ההשקעה עדיין נמוכה מאוד באופן יחסי, 199,000 ש"ח ופוטנציאל הרווח עצום.

"אין ספק שמדובר בעסקה שיכולה להפוך בקלות לחלומית, עם רווח משוער של מאות אחוזים עם אישור התוכנית על ההשקעה שלכם."

*הקרקע אינה זמינה לבניה

*אינה מיועדת לבניה פרטית

*הקרקע אינה זמינה לבניה

*אינה מיועדת לבניה פרטית

רוצים שנציג יחזור אליכם עם מידע נוסף? השאירו פרטים כעת

הכתבה נכתבה בשיתוף קליימקס

אולי יעניין אותך